Copyright - Met dank aan: Ruud Aantjes
Courtesy Ruud Aantjes
General Management of Management
Het huidige woord management is afgeleid van het Italiaanse maneggiare, ‘hanteren’ (in het bijzonder van gereedschap), dat op zijn beurt weer voortkomt uit het Latijnse manu agree, hetgeen ‘aan de hand leiden’ betekent. Het Franse woord mesnagement (later ménagement) heeft de ontwikkeling van het Engelse woord management beinvloed zodat het meer ‘de kunst van het dirigeren, leiden’ werd.
Eenvoudigweg vertaald naar duidelijke bewoording, houdt dit tegenwoordig het organiseren en coordineren van de activiteiten van een onderneming in. Dit moet volgens zekere richtlijnen om een bepaalde helder omschreven doelstelling te halen. Managen is voornamelijk werken met mensen en deze (en andere middelen) bij elkaar brengen om samen een gewenst doel te bereiken.
Voor Maritime Project Consultancy betekent ‘managen’: het hebben van een visie, het formuleren van een beleid, het maken van een planning, dit (laten) uitvoeren en vervolgens controleren en bijsturen. En uiteraard is een belangrijk onderdeel hiervan, het verzamelen en vervolgens effectief en efficient inzetten van de benodigde middelen: mensen, geld, techniek, grondstoffen.
General Management or Management
The verb manage comes from the Italian maneggiare, ‘to handle’ (especially tools), which in turn derives from the Latin manus agree, which means ‘to lead someone, by the hand’. The French word mesnagement (later ménagement) influenced the development in meaning of the English word management into the direction of ‘the art of conducting/leading’.
Simply translated into current perspective, it comprises the organisation and coordination of the activities of an enterprise in accordance with certain policies and in achievement of clearly defined objectives. Primarily management can be defined as human action, combined with the use of other resources, to facilitate the production of useful outcomes from a system.
For Maritime Project Consultancy management comprises the interlocking functions of formulating corporate policy and organising, planning, controlling, and directing the firm's resources. It is the act of encompassing the deployment and manipulation of available resources efficiently and effectively, these resources may be: human resources, financial resources, technological resources and natural resources.
Copyright - Tom Oomkens